BuurtdialoogJongerenouderenSchool

Dialoog over de toekomst

 

Op 8 november hebben het Huygens Medialab met buurtsalon Jeltje en Bellamy Buurtmuseum dialoogtafels georganiseerd. De gesprekken gingen tussen leerlingen van klas 3T van het Huygens College en buurtbewoners en professionals. We zitten aan een grote tafel met zo’n vijftien mensen. De jongste 14, de oudste 82.

Het thema van de week van de dialoog was “Elkaar zien” en we hebben het toegespitst op de vraag: “Waar zie jij jezelf in 2030? Wat vind jij belangrijk en hoe zou je dat in de toekomst kunnen gaan waarmaken?”

We doen eerst een voorstelrondje, want de leerlingen en de buurtbewoners kennen elkaar nog helemaal niet en het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Daarom maken we ook geen videoopnamen of foto’s.

Bij Yvonne is recent alzheimer geconstateerd, dus haar toekomst is onzeker. Haar positieve levenshouding maakt dat zij haar ziekte in een heel mooi beeld kan vatten: Een mega groot cruiseschip vol matrozen met witte petjes op, die staan te zwaaien over de reling. Yvonne gaat schrijven over haar ziekte voor st alzheimer NL.

In groepjes van buurtbewoners en leerlingen spreken we verder over de toekomst.

Dit waren de ideeën over de toekomst van één groepje:

Toen Rania (14) nog in Suriname woonde, hielp zij haar oma al met medicijnen innemen. Nu wil zij in de toekomst graag met kleine kinderen of ouderen werken.
Sabrina(14) heeft een heel andere droom , zij wil een hotel beginnen in de VS. Het land en de taal spreken haar heel erg aan.
Dorine (40) is buurtwerker maar was ooit journalist. Zij geeft de meiden mee- het gaat er niet om wat je doet maar om wie je bent. Dorine houdt ervan met mensen te werken en daarom is zij nu buurtwerker.
Yvonne (82) is secretaresse geweest via uitzendbureaus en zij heeft ook veel lange reizen gemaakt. Zij drukt de meiden op het hart: Het belangrijkste is dat je een rijk leven hebt en dat je iets doet waar je blij van wordt.

TOEKOMSTPLANNEN VAN SCHOOL EN BUURT

  • Feest met school/buurt/familie/ouders om elkaar te leren kennen.
  • Onderzoek van deur tot deur onderzoek om de buurt te betrekken bij de school
  • Nieuwe bewoners welkom heten in de buurt